Nov 26, 2009

Ulang tahun HINDRAF ke-2: Kecelaruan atas pendirian politik, krisis kepimpinan, penyalahgunaan dana, janji-janji kosong, dan politik perkauman

HINDRAF mengkhianati kaum India
HINDRAF merupakan faktor kesedaran politik kaum India di negara ini. Pendekatan berkecuali HINDRAF dalam politik pada mulanya telah menyebabkan kaum India di negara ini amat mempercayai perjuangan tersebut, namun setelah Uthayakumar membentuk Human Rights Party (HRP), rata-rata kaum India di negara ini terasa dikhianati. Mereka sebenarnya ingin melihat HINDRAF dan Uthayakumar tidak terlibat dalam politik sebaliknya menjadi suara bebas.

Masih terdapat rakyat Malaysia yang percaya pada perjuangan 'kosong' Uthaya yang cuba mengalihkan sokongan HINDRAF untuk keuntungan politiknya peribadi Uthayakumar dan konco-konconya.

HINDRAF/HRP lebih berfungsi sebagai pengkritik Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat. Daripada melakukan perkara ini, mereka seharusnya duduk semeja dan berbincang dengan kedua-dua pihak untuk kemajuan etnik India di Negara ini. Ini jelas menunjukkan bahawa HINDRAF/HRP lebih bertumpu untuk permainan politik, bukan untuk kemajuan etnik.


Krisis kepimpinan
Waythamoorthy, Uthayakumar, Kenghadaran, Manoharan, Ganapathirao dan Vasantha Kumar adalah pemimpin yang bekerja keras untuk membentuk HINDRAF. Mereka juga bertanggungjawab memimpin etnik India Malaysia berdemonstrasi menunjuk perasaan mereka terhadap kerajaan persekutuan pada 25 November 2007 yang lalu. Dan Selepas itu kerana bimbang kemungkinan dia akan ditangkap dibawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), Waythamoorthy melarikan diri ke London, jadi lima pemimpin yang selebihnya ditahan di bawah akta tersebut.

Semasa dalam tahanan, kebenaran mula tersebar apabila Vasantha Kumar menyatakan Uthayakumar telah menyalahgunakan wang HINDRAF, sejak itu kepimpinan HINDRAF mulai berkecai dengan adanya pemimpin tamak sebegini. Krisis kepimpinan dalam HINDRAF makin parah apabila Vasantha Kumar dan Ganapathirao membentuk HINDRAF baru dengan membentuk pasukan lain. Mereka juga mendesak Waythamoorthy kembali ke Malaysia untuk menghadapi apa jua cabaran untuk membuktikan bahawa dia adalah pemimpin sejati.


Penyalahgunaan dana HINDRAF
Selepas Vasantha Kumar ketika dalam tahanan ISAnya mendedahkan tentang penyelewengan dana oleh Uthayakumar, V Ganapathirao pula menuduh abang Uthaya iaitu Waythamoorthy yang menggunakan wang HINDRAF untuk kegunaan peribadinya semasa di bawah perlindungan politik di London.

Jutaan Ringgiat yang diderma oleh masyarakat India ketika perhimpunan besar-besaran HINDRAF lesap begitu sahaja! Sehingga hari ini, Uthaya dan abangnya Waythamoorthy gagal untuk menjawab persoalan tentang isu ini. Dalam beberapa insiden yang lain, mereka menolak untuk memberikan komen apabila ditanya.


Perjuangan HINDRAF ‘digunapakai’ oleh Waythamoorthy, Uthayakumar, Thanenthiran dan Jeyathas untuk kepentingan politik peribadi
Hakikatnya HINDRAF dan Makkal Shakthi adalah milik rakyat. HINDRAF adalah rakyat dan rakyat adalah HINDRAF, namun kebanyakkan pemimpin telah ‘mengunapakai’ HINDRAF untuk kepentingan politik dan mereka juga menolak untuk mendengar suara rakyat secara keseluruhanya.

Waythamoorthy dan Uthayakumar mungkin telah merancang awal untuk 'mengumpul' duit ynag banyak menerusia penglibatan mereka dalam kancah politik. Tetapi masalah yang perlu dipertimbangkan adalah sokongan masyarakat, jadi mereka membuat keputusan untuk mengalihkan sokongan rakyat terhadap HINDRAF ke parti barunya. Kebenaran yang memalukan ini sememangnya sukar untuk dipercayai, tetapi cuba anda melihat kepada kenyataan akhbar yang dikelurkan oleh mereka, kesemuanya tertumpu untuk menyerang kerajaan dan pembangkang, bukanya untuk memperjuangkan janji-janji yang telah ditaburkan.

Thanenthiran adalah seorang lagi pengkhianat yang pada mulanya dipilih sebagai koordinator HINDRAF oleh Waythamoorthy telah membentuk parti politik lain untuk kepentingannya pula. Dia telah ‘menjual’ Makkal Shakthi’ kepada Najib semasa pembentukan Parti Makkal Shakthi. Dia juga menyuarakan sokongnya terhadap rejim yang kejam tersebut.

Sebahagian besar daripada kita masih berfikir bahawa mengapa Jeyathas juga tersenarai, tetapi dia tidaklah seburuk yang anda fikirkan. Saya kasihan terdap dia kerana menunjukkan kesetiaan tidak berbelah bahagi kepada Uthayakumar sejak beberapa tahun yang lalu. Pada hakikatnya, Uthayakumar menggunakan Jayathas untuk tujuan peribadi. Oleh kerana itu saya mengharapkan bahawa Jayathas menyedari bahawa dia juga disenarikan dalam kumpulan 'pengkhianat' kaum India di negara ini kerana menjdi pembantu Uthaya.


Janji-janji kosong
Uthaya berjanji tidak akan menjalankan demonstrasi jalalanan selepas ini walaupun apa yang terjadi, namun dia berbalik ke tabiat lamanya. Beliau telah menganjurkan beberapa siri protes yang berlainan untuk menunjukkan ketidakpuasan hatinya. Yang sebenarnya protes-protes tersebut adalah publisiti murahan untuk parti barunya.

Dalam pada itu, masyarakat India juga ingin tahu tentang ‘landmark plan’ yang dia kata bahawa beliau telah rangkakan semasa berada dalam tahanan ISA. Adakah ini lagi satu penipuan besar? Kita sama-sama tunggu dan lihat!

TOLAK HINDRAF, KATAKAN TIDAK PADA PERKAUMAN


Politik perkauman
Parti Hak Asasi Manusia (HRP) dan HINDRAF menyumbang kepada pemecahan kaum India dalam arena politik perdana. Generasi muda harus menolak politik perkauman yang membawa kepada pemecahan antara kaum di negara ini. Kaum India di negar ini perlu meletakkan kepentangan negara Malaysia terlebih dahulu daripada hak minoriti.

MIC ditubuhkan pada tahun 1946, PPP dibentuk pada tahun 1953 diikuti oleh IPF, MIUP, Mindraf dan MMSP, dan akhirnya HINDRAF muncul sebagai Huma Rights Party. Jadi apa yang membezakan MIC dan HINDRAF/HRP? Kesemunya memperjuangkan politik perkauman dan tidak salah jika kita melabelkan mereka sebagai ‘racist’.

Marilah kita berganding bahu membina Malaysia untuk semua rakyat Malaysia tidak mengira kaum dan agama dengan menolak politik perkauman. Warga miskin dan kaum minoriti akan mendapat perhatian yang samarata jika politik perkauman dihapuskan.

4 comments:

Anonymous said...

perjuangan palsu pemimpin Hindraf akhirnya diketahui oleh masyarakat india di negara ini, Uthaya perlu mencari helah baru untuk mencari rezeki!

de minimis said...

Hindraf remain as unforgettable memories for all Malaysians!

Vinod said...

The message that was passed to the Malaysian government and the Malaysian Indian Congress, the so-called representatives of Malaysian Indians is that we are no longer going to tolerate and allow ourselves to be bullied.

If we are not given our rights, we are going to fight for it. We are not going to keep quiet and allow the so-called representatives to speak for us. Enough is enough!!!! 30 years of suffering and no more to add on.

I want my child to say proudly that he/ she is a Malaysian. I don’t want my child to go through what I had to. It is so heart breaking to say that I am an Indian even though I was born in Malaysia and my parents are Malaysian.

bravo vasan

Anonymous said...

memang celaru. Hindu kena tipu

JOIN BANGSA MALAYSIA: