JOIN BANGSA MALAYSIA:

Dec 3, 2008

She is Telling What I Feel As a True Bangsa Malaysia

She is a true Bangsa Malaysia, my heart sincerely touched with her speech in parliament. I'm glad that our parliament has such politician to deliver a quality speech for minority rights. Minorities in Malaysia especially Chinese and Indian always labeled as Bukan Bumirutera despite they born here, grown up here, contributed for this nation in every aspect of development. What is Ketuanan Melayu actualy is? I admit that it's only for Yang Dipertuan Agong as a leader of nation, but what's happening now? The politician using it for personal agenda. I feel discriminated and intimidated by the word. Why I can't question for my rights in Malaysia? What's wrong? Each time when I eager to voice out my opinion, I worried about the feedback from my Malays friends, fears haunting me from time to time.

Watch this video:


5 comments:

diskopi said...

Dear webmaster, we are a group of young Malaysians in efforts of changing the Malaysian political polemic. We have been monitoring your blog for sometime now and we feel that you would make an excellent member in our team. If you are interested please visit http://malwaridas.wordpress.com, Malwaridas is a project in the making, our members mainly consist of writers who are based at http://diskopi.wordpress.com. Contact us at malwaridas@gmail.com if you are keen in joining the war. Untuk Rakyat! Great job, keep it up.

Mohd Afifi Bin Mohd Arif said...

"Please allay the fear on Malays by removing ketuanan melayu ideology. It can be done by restructuring the syllabus stated that [everyone has equal rights in Malaysia]. Eradicate the policies in schools that only favour to one group students. [Mara should open to all Malaysian regardless of race and religion]. [The universities and government job intakes must be given on merit not by quota system or based on the race or religion]."

hey..come on laa...ingat la balek sejarah malaysia...
aku tanak cakap banyak..kang korang kate aku ni menimbulkan isu perkauman la...apelaa...
korang aje yang boleh bercakap pasal isu perkauman kan?
haa...cakap la puas-puas...
jangan sampai aku hilang sabar dah laa..
bile ko nak tulis isi tu ko tak penah ke kaji dulu ape kesan ko cakap tu?

Presiden Persatuan Pedagang dan Pengusaha Melayu Malaysia (Perdasama), Datuk Moehamad Izat Emir berkata...‘‘Membangkitkan isu sensitif berkaitan orang Melayu seumpama menjolok sarang tebuan dan pastinya akan merugikan semua pihak sekiranya berlaku huru-hara di negara ini,’’ katanya.

ni lagi...

"Datuk Reezal Merican Naina Merican berkata, pemimpin berkenaan perlu melihat sejarah negara ini dan memahami bahawa sesebuah negara terbentuk hasil asimilasi.

‘‘Semakin lama kita merdeka, sesetengah pihak dilihat seolah-olah semakin lupa dengan sejarah negara.

‘‘Kita mesti tahu bagaimana sejarah negara kita bermula,’’

Reezal Merican menambah, istilah ketuanan Melayu menggambarkan kemuliaan kaum Melayu yang rela berkongsi hak dengan kaum lain.

ko jugak kene faham istilah ketuanan melayu dan keistimewaan istilah bumiputra tuu...

jgn maen cakap n dengar cakap orang lan yang ko rase betul tanpa buat kajian dulu...
ko tu baru nak amek degree dalam pengajaran kan?
ko major sejarah ke?

aku rase tokoh2 sejarah cina mahupun india tak penah pon wat kenyataan pasal bende2 ni..
yg aku nampak org yg tak abes blaja ngan org yang tak penah tau bersyukur je yang dok bising2 pasal ni...kan?

Tun Sambathan dulu pon tade nak bising2 pasal ni kan?

ni....
"Naib Canselor Universiti Malaysia Terengganu (UMT), Profesor Datuk Dr. Sulaiman Md. Yassin menyifatkan sikap segelintir pihak yang mempertikaikan hak dan ketuanan Melayu di negara ini sebagai golongan yang lupakan sejarah."

kalo kenyataan cam ni aku leh la terime..sbb yang cakap tu pon "Profesor Datuk Doktor" yang mempunyai asas pendidikan yang tinggi...

Orang Melayu diakui dalam sejarah negara sebagai penduduk asal tanah air ini.
ni la maksud bumiputera..bukannye lahir kat sini je dah name bumiputera..
cube la paham konsep tu sket...

aku mintak la sgt2 kat ko...ko boleh nak adakan perbincangan...tapi jgn la nak melampau sgt k...

aku tanak malaysia ni jadi huru-hara...
tak puas ati lagi ke dah dapat kerakyatan lagik...
pastu dah dapat macam2 keistimewaan...
asek kitorang je kene mengalah..

fikir la pasal orang lain jugak...
dah 50 tahun merdeka...bende ni mase 10 tahun pertama merdeka dulu ade timbul?

tade kan?
sbb orang dulu2 tahu pasal sejarah...
hargai la sket orang melayu yang bertungkus lumus memerdekakan negara ni...
dok lawan sampai mati...

atau aku silap?
mane la tau kot2 yang banyak berkorban dalam memerdekakan negara ni adalah orang ko?

kalo ko boleh buktikan yang orang ko lagi banyak menumpahkan darah demi nak memerdekakan negara ni..aku sanggup bagi title bumiputera aku ni kat ko...

bia la aku ni jadi bukan bumiputera..

huh..ni aku dah tade mood nak kate ape dah...
kalo ko nak komen ko komen la..
nanti aku balas...

ingat asal usul kite k..
hujan emas di negeri orang,
hujan batu di negeri sendiri,
lebih baik di negeri sendiri...

fikir la banyak2 k...

vasantarao appalasamy said...

Saya rasa kaum Melayu sudah ada fikiran terbuka untuk menerima orang bukan Melayu...

APA pulak sensitifnya diartikel saya???? Biarlah adil untuk semua....

Dunia sedang berubah, perubahan yang sama juga kami menantikan di Malaysia, jangan musnahkan harapan bukan Melayu....

jangan jadiakan PERBEZAAN sebagai alasan...

akhirnya ia akan merugikan kamu sendiri, kami segelintir orang bukan melayu sudah belajar untuk berdikari...

terpulanglah kepada kamu samada hendak menerima atau tidak..

SALAM PERPADUAN!!

Afifi said...

"Dunia sedang berubah, perubahan yang sama juga kami menantikan di Malaysia, jangan musnahkan harapan bukan Melayu....

jangan jadiakan PERBEZAAN sebagai alasan...

akhirnya ia akan merugikan kamu sendiri, kami segelintir orang bukan melayu sudah belajar untuk berdikari... "

heh...senang cakap ek?
oklaa...camni laa...aku bagi contoh...aku akan bawak golongan melayu untuk bekerja kat India (Negara) dan tinggal kat sane...

pastu pas 2-3 tahun aku akan mintak jadi rakyat india...dengan alasan aku ni dah banyak bantu ekonomi india...

pastu dah lama2 sikit...aku pon bangkit...aku nak ade sekolah yg khas untuk melayu, nak india tukar pemimpin supaya orang melayu boleh jadi pemimpin..
pastu persoalkan macam2 lagi hak aku sebagai rakyat india..
anggap dlm kes ni India adelah demokrasi...

so...ko rase org india marah tak ngan perbuatan aku?kaum asal india marah tak?
ko rase ade tak dorang akan cakap camni : "woi!sedarla sikit..ko tu dah la datang dari negara lain..pastu nak lebih2 plak kat negara orang...kalo nak macam2 balik la negara sendiri lagi senang!!" kat aku?

fikir-fikir kan dan fahami maksud aku tu dengan mendalam...

vasantarao appalasamy said...

Encik Afifi,
inikah yang kamu fikir selama berminggu-minggu?

kami etnik India telah berada di Malaysia selama empat generasi berturut-turut..... Kami lahir di sini....

Apa yang kamu katakan adalah tidak berasas langsung.... jika kamu hendak menjadi rakyat India, kamu harus ada asas yang kukuh.... kamu lah yang harus fikirkan idea kamu....... Mengarut contoh yang kamu bagi!

JANGAN JADI BAHAN KOMEDI PEMBACA BLOG INI.....

HAHAHAHA......